De na-jaarlijkse “Dwarstuig-zeiltocht-met-de-leden”

Op 12 oktober vond de na-jaarlijkse Dwarstuig-zeiltocht-met-de-leden plaats. Niet op de Tres Hombres, zoals aanvankelijk gepland, maar op de bark Artemis. Door de harde wind kon de Tres Hombres niet worden af-getuigd en was het schip nog niet klaar met de jaarlijkse refit.  En kon daardoor helaas niet varen. Dankzij de inventiviteit van Arjen van der Veen (kapitein Tres Hombres en bestuurslid Dwarstuig) en de welwillende medewerking van eigenaar Jan Bruinsma en niet te vergeten kapitein Ali, konden de EZS oudleerlingen de jaarlijkse tocht varen op de witte driemaster.  Die, vanwege de Race of the Classics toevallig in Den Helder lag, waar ook de Tres Hombres zijn thuishaven heeft.

Zaterdag om 9 uur was het het moment van verzamelen op het oud marineterrein in Den Helder bij de Tres Hombres, met zowel bekende als nieuwe gezichten, oudklasgenoten en introducees.  Met “zat jij niet bij mij in de klas?” en “wanneer ga jij het 2de jaar doen?” en een kop koffie, was het direct weer als op school…

Werkplaats tuigageDe plannen van de “Drie Mannen” werden door Arjen uitgelegd en toegelicht, – met het vijfde rondje Atlantische Oceaan langs de Kaapverden, Belem in Brazilie en de Caribben – , evenals de inrichting van het schip, – de voordelen van een kombuis aan dek-  en het dagelijks leven aan boord van de Tres Hombres, – zonder motor en stromend water en maar 1x in de week vlees én met chocola en rum in de ruimen (!)-. Een en ander aangevuld met spraakmakende details over tijdvergende aanlegmanoeuvres in exotische havens met behulp van ankers, aangemoedigd door de uitgelopen lokale bevolking.

Na een bezoek aan de tuigerij, en een kort autoritje, werd de groep warm ontvangen door captain Ali op de Artemis. Op de foto’s te herkennen aan een gebreide muts met “captain”.

De Artemis is in 1926 gebouwd als walvisjager in Noorwegen, onder de naam Pol II. Zij had toen een stoommachine en twee masten. In de oorlogsjaren heeft zij dienst gedaan als mijnenveger. Na de oorlog is zij omgebouwd tot vrachtschip en tenslotte werd zij verkocht aan rederij Grube op het eiland Marstal. (Zie in het najaarsnummer  van de Leugenbank de boekbespreking van Anne de Bourgraaf over het eiland Marstal). Daar kreeg zij de naam Artemis en onder die naam werd zij rond 2000 verkocht aan de de Gebr. Bruinsma. Zij wisten het voormalige stoomzeilschip te transformeren in een prachtige driemastbark. Artemis is nu eigendom van Jan Bruinsma van de Tallship Company.

Photoalbum 12 oktober 2013Doordat er weinig wind stond was het bij uitstek een geschikte dag én een uitgelezen kans om met een groep gepassioneerde zeilers te oefenen met een dwarsgetuigd schip. Arjen deed de instructie, op de brug en aan dek (klik op de foto hiernaast voor het fotoalbum); Ali en Arjen leidden samen het hijsen, strijken, de manoeuvres en het opdoeken. Er was ook voldoende gelegenheid om een kijkje te nemen boven in de mast en om gordingen en geitouwen eens “van dichtbij aan de bovenkant ” te bekijken. Overheerlijke pompoenensoep met brood, Tres Hombres chocola en Tres Hombres rum –  en niet te vergeten nieuwe aanmeldingen van enthousiaste dwarstuigleden om te assisteren bij de komende evenementen (denkt u aan het oorlam?) – maakten de jaarlijkse tocht tot een sfeervol en leerzaam evenement. Kortom geslaagd! Met dank aan Sabine Fox voor de soep en met dank aan de leden die zich in de kombuis hebben ingezet.

Van de redactie

 
Fotoalbum 12 oktober 2013

 

Geplaatst in Activiteiten, Zeilen