DwarsTuig

Vereniging Oud-leerlingen Enkhuizer Zeevaartschool

Lezing Rondhout 23 febr 2024

Geplaatst op 24-02-2024  -  Categorie: Algemeen

Op vrijdag 23 februari organiseerde DwarsTuig, in samenwerking met de zeevaartschool, een lezing over het keuren van rondhout en tuigages op ‘onze’ schepen.  Zo’n 40 leden en leerlingen kwamen hiervoor naar Enkhuizen. Verschillende waren al lang niet meer op school geweest, maar het onderwerp was nadrukkelijk de reden om deze keer wel te komen.

De lezing werd verzorgd door ing. Hinco Veenstra, directeur van keuringsbureau RHC (Register Holland Classebureau Zeevaart).

Een klassebureau toets op:

  • De constructieve eigenschappen van het schip.
  • Is het schip in staat de krachten van de natuur te weerstaan. Slijtage en beschadigingen.
  • Kijkt naar- en toetst de politiek vastgestelde wetten.

 Een klasse keur is er voor het borgen van de veiligheid. Zodat de bemanning, passagiers en lading veilig aankomen en het milieu zo min mogelijk belasten. Uiteindelijk is de eigenaar en  kapitein verantwoordelijk door goed te kijken en tijdig onderhoud te plegen.

 Aan de hand van veel praktijkvoorbeelden neemt Hilco ons mee in de praktijk van de keurmeester en de keuzes die hij maakt bij het goed- én afkeuren.

Veel wordt onderbouwd met berekeningen, zoals de dikte van de mast om de knikkracht op te neme bij een bepaalde stabiliteit van het schip.

Vaak ook komt het aan op ervaring, zoals bij het vaststellen of het vocht in de windscheur acceptabel is. Een zwarte top is beter omdat deze sneller droogt en lijmen bij reparaties kan een oplossing zijn maar kan ook een laag vormen die juist vocht tegenhoud (vasthoud).   

Hinco gaat ook in op het vervangen van de mast door een ander materiaal. Welke berekening moet je hier aanhouden. En ook de andere rondhouten, zoals, giek, boegspriet/kluiverboom en steng worden besproken.

 

Tot slot het Tuigboek. Dat maak je niet voor ILT maar vooral voor jezelf. Met name voor schepen die lang op zee zijn is het hebben en bijhouden van een tuigboek belangrijk.

  • Wanneer voer je controles uit. Maak een schema
  • Welk onderhoud pleeg je, wanneer en hoe vaak.

Op basis van onderhoud wat je regelmatig moet herhalen kom je tot voorstellen voor aanpassing van de tuigage. Hiermee kun het benodigde onderhoud verminderen.

 

Na afloop werd er nog 1,5 uur nagepraat en contacten gelegd. Uiteraard met een geopende bar en versnaperingen. Dit smaakte naar meer.

lezing-23-febr-2024